Polering

En ordentlig maskinpolering tar bort det mesta av repor och oxider.

Däremot kostar ett riktigt proffsarbete med tvättning.

Här finns det alltså mycket pengar att spara. Medaljens baksida är att en bil som ett proffs polerar på fyra timmar måste du antagligen jobba med i två dagar för samma resultat.

Så här blir din bil lika blank som vår

 Avfetta och tvätta bilen så den är absolut ren. 
 Torka av lacken med ett sämskskinn. 
 Börja med en lite hårdare trissa. Lägg cleaner på trissan. Lägg ner trissan mot lacken och sprid ut medlet innan du startar maskinen (annars stänker det). 
 Starta maskinen, polera med löst tryck och sprid ut medlet över området du ska polera. 
 Efter en stund höjer du arbetstrycket och polerar tills det mesta av medlet är borta. 
 Börja om från början tills du är nöjd med lackens glans. 
 Avsluta cleanerjobbet genom att successivt lätta på arbetstrycket. 
 Byt till en mjuk trissa och polish. Arbeta på samma sätt som med cleanern. 
 Polera både från sida till sida och uppifrån och ner. Då vet du att hela ytan har fått sig en behandling. 
 Polera ett par gånger med polishen för att sista gången lätta upp trycket successivt tills det är så gott som obefintligt. 
 Torka bort det polermedel som stänkt runt med polerpapper eller microfiberduk. Avsluta med ett lager vax.

Välj maskin efter behov

 

Längst till vänster ser du en proffsmaskin för flera tusen kronor, men med en lagom stor trissa för amatören.

Den röda maskinen är också av proffstyp, Den är alltså inte byggd för att användas dagligen men fungerar utmärkt för amatören som bara polerar några gånger om året. Den stora trissan passar dock bäst för en rutinerad putsare.

Maskinen med två trissor är oscillerande. En ungefär likadan.

Den gröna maskinen kostar några hundralappar, men fungerar inte till polering. Däremot är den utmärkt till vaxning.

KV BILSERVICE™ 2016 , DESIGNED BY SOULTECH